Hodnotili jsme první pololetí

Dnes žáci dostali vysvědčení za nejpodivnější pololetí, které kdo kdy zažil. Prezenční výuka byla 14. října vystřídána distanční výukou. 18. listopadu se do lavic vrátily děti z 1. a 2. tříd. Od 30. listopadu se k prezenční výuce vrátily 3.-5. a 9. ročníky a zbylí žáci druhého stupně si zvykali na rotační způsob vzdělávání - po týdnu se střídaly třídy na prezenční a distanční výuce. Než si zvykli, bylo vše jinak. Po Novém roce se do školy vrátili jen prvňáci a druháci, a v tomto režimu to bude pokračovat i na začátku druhého pololetí. Jak dlouho ještě? To dnes nikdo neví...

V každém případě jsme uzavřeli první pololetí. Učitelé nad hodnocením jako vždy velmi přemýšleli a prožívali několik "bezesných nocí"... Není vůbec jednoduché ohodnotit dvacet žáků ve třídě, aby to bylo úplně spravedlivé. Máme jen pět stupňů, z nichž ty poslední vůbec nepoužíváme rádi. A děti jsou tak rozdílné. A tak se učitelé stále vrací ke svému hodnocení a porovnávají, zvažují všechna možná pro a proti ve snaze ohodnotit co nejspravedlivěji a v žádném případě neublížit...

Často si ověřujeme naše hodnocení a ptáme se žáků, jak by svou práci hodnotili oni sami. Většinou se shodneme a pokud ne, obvykle jsou děti samy na sebe přísnější. A tak pokud Vaše dítě dostalo na vysvědčení nějakou ne úplně pěknou známku, zeptejte se ho, čím to bylo. Co mohlo udělat jinak? A co udělá pro to, aby na konci roku byla známka lepší. Přestože známky nejsou to nejdůležitější... Mnohem větší cenu má pro život schopnost splnit zadaný úkol a včas jej odevzdat. Omluvit se, když jsem jej vypracovat nemohl. Požádat o radu nebo o pomoc, když nevím, jak dál... I tohle se (kromě hodnocení znalostí) do klasifikace za první pololetí odrazilo.

Jitka Krůtová, ředitelka školy

Sdílet